مرجع تخصصی طوطی ها

مرکز تخصصی پرندگان و حیوانات
مرجع تخصصی طوطی ها

مرجع تخصصی طوطی ها

مرکز تخصصی پرندگان و حیوانات

بیماری های قابل انتقال از طوطی به انسان

يكشنبه, ۳۰ شهریور ۱۳۹۳، ۰۱:۲۳ ب.ظ
اگر شما از جمله دوستداران طوطی و نگهداری از آنها در منزل می باشید به شما توصیه می گردد که در مورد بیماری های قابل انتقال از طوطی به انسان به خوبی مطالعه نمایید و مراقبت های مناسب جهت پیشگیری را اعمال نمایید. در زیر لیستی از بیماری های قابل انتقال از طوطی به انسان ارائه می گردد:

۱) آلرژِی (  Allergic Alveolitus ):

آلرژی بیماری نیست که به طور مستقیم از طوطی به انسان انتقال یابد بلکه بر اثر گرد و غبارهای حاصل از طوطی و یا شوره های روی بدن طوطی ممکن است صاحبانش به آلرژی مبتلا گردند. آلرژی اغلب به عنوان بیماری پاراکیت ها شناخته شده است.


۲) آنفولانزای مرغی (Avian Influenza):

ویروس H5N1 یک بیماری مشترک انسان و پرندگان است که از طریق تماس با مدفوع پرنده انسان مبتلا می گردد و این ویروس می تواند در طوطی ها و یا هر نوع پرنده ای باشد.


۳) سل مرغی (Avian Tuberculosis) :

این بیماری به دلیل ارگانیسم های میکروسکوپی در هوا برای طوطی ها اتفاق می افتد و قابل انتقال برای انسان نیز می باشد و در مواردی برای انسان و طوطی هر دو کشنده می باشد.


۴) بیماری باکتریایی Campylobacteriosis :

این بیماری به دلیل آلودگی در آب و غذا اتفاق می افتد و در سیستم گوارشی اختلال ایجاد می کند و کاهش وزن شدید را ایجاد می کند و از طریق تماس با مدفوع به انسان نیز منتقل می گردد.


۵) تب طوطی (Chlamydiosis):

کلامیدیوز موجب عفونت چشم ، اسهال و مشکلات تنفسی می گردد. یک بیماری مسری است که نیاز به درمان قوی با آنتی بیوتیک های بسیار قوی دارد و برای جلوگیری از گسترش طوطی های آلوده را قرنطینه می کنند.


۶) Cryptosporidiosis :

این یک بیماری انگلی است که توسط یک انگل میکروسکوپیک به نام Cryptosporidium که در روده ی میزبان اقامت دارد تولید می گردد و از طریق آب و غذا و مدفوع منتقل می گردد.


۷) Giardia

Giardia نیز یکی دیگر از انگل های روده ای می باشد که از طریق مصرف غذای آلوده منتقل می گردد . علائم زیاردیا شامل اسهال شدید ، کاهش وزن و کم شدن آب بدن می باشد.


۸) New Castles Disease

نیو کاسل یک بیماری ویروسی است که معمولا طوطی ها و پرندگان وحشی به آن مبتلا مب گردند اما در مواردی نیز طوطی های خانگی نیز درگیر آن می شوند. این بیماری موجب اختلال در عملکرد سیستم عصبی ، بروز تشنج و مشکلات تنفسی می گردد و از طریق مایعات دهان و مدفوع انتقال می یابد.

۹) Salmonellosis

این بیماری توسط باکتری سالمونلا ایجاد می شود که باعث اسهال ، کم آبی بدن و ناراحتی شدید معده و روده می گردد که از طریق مصرف آب و غذای آلوده در بدن تجمع می یابد. معمولا درمان آنتی بیوتیکی در اسرع وقت مفید واقع می گردد.

۱۰)  Sarcocystis

یک نوع عفونت انگلی سارکوسیستیس است که منجر به دیسترس تنفسی شدید در طوطی می شود ، نشانه های آن در طوطی مدفوع زرد رنگ ،  مشکلات تنفسی و بی حالی می باشد که در صورتی که سریعا درمان نشود کشنده می باشد.


بیماری های قابل انتقال از طوطی به انسان بیماری های قابل انتقال از طوطی به انسان


  • سارا ضیغمی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی